Een wereld van verschil... - Reisverslag uit Ennerdale, Zuid-Afrika van Ynske Kranenburg - WaarBenJij.nu Een wereld van verschil... - Reisverslag uit Ennerdale, Zuid-Afrika van Ynske Kranenburg - WaarBenJij.nu

Een wereld van verschil...

Door: Ynske

Blijf op de hoogte en volg Ynske

31 Augustus 2014 | Zuid-Afrika, Ennerdale

Daar zijn we dan met het eerste verslag vanuit Zuid-Afrika (ZA). Inmiddels zijn mijn eerste twee weken weer voorbij en heb ik behoorlijk wat nieuwe ervaringen opgedaan. Zuid-Afrika is in veel opzichten een wereld van verschil met Tanzania. Niet alleen wat betreft mijn project en verblijfplaats, maar ook qua land en milieu.
In vergelijking met Tanzania is ZA meer ontwikkeld. Infrastructuur is beter, scholen zijn beter uitgerust met materiaal, grote winkelcentra zijn hier op bijna iedere straathoek te vinden en (bijna) iedereen spreekt hier ook vloeiend Engels. Daarentegen is het verschil tussen rijk en arm hier wel nog duidelijker zichtbaar. Aan de ene kant van de weg kunnen de grote, stenen huizen staan terwijl aan de andere kant de één kamer woningen van golfplaten staan. Onvoorstelbaar.

De afgelopen twee weken ben ik werkzaam geweest op Rivoningo, een crèche in Finetown. Deze crèche wordt gerund door Mama Nomvuyo en haar dochter Ntsikyie. Zij ontvangen dagelijks rond de 30 kinderen bij hun thuis. Kids zijn tussen de 6 maanden en de 5 jaar. Vanaf 5 jaar gaan ze hier naar de basisschool. Waar ze in Tanzania nog nooit van een structuur en routine gehoord hadden, hebben ze deze hier aardig op de rit. De kids druppelen binnen tussen 7 en 8 uur, vervolgens wordt er 45 minuten gezongen en worden de dagen van de week en maanden van het jaar herhaald. Daarna wordt het ontbijt geserveerd: Poriddge. Ik ben geen fan! Na het ontbijt volgt er een les over bijvoorbeeld kleuren, vormen of zintuigen. Daarna speeltijd tot de lunch, en slaaptijd voor de allerkleinste. Na de lunch worden de snoeten gewassen en dan is het weer tijd om te wachten tot papa/mama/broer/zus/tante/Joost mag weten wie ze op komt halen. Mijn werkzaamheden waren vooral het ondersteunen in de huishoudelijke taken, maar heb ook mee mogen helpen bij de lesjes voor de oudere kids.
Ondanks dat het hier allemaal wel wat meer ontwikkeld is en dat ze ook meer schoolbenodigdheden hebben als in Tanzania, was mijn aanwezigheid meer dan welkom. Ook hier ben je als blanke weer een ware attractie en voor de kids is alle aandacht die ze extra krijgen door mijn aanwezigheid meer dan welkom.

Tijdens deze weken heb ik bij Mama Rachel, haar man Patrick, zoon Bonga en kleinzoon Thando in Ennerdale gewoond. Ennerdale is een plaatsje ongeveer 30 minuten van Johannesburg vandaan. Schatten van mensen die er alles aan hebben proberen te doen om mijn verblijf hier zo comfortabel mogelijk te maken. Het voordeel van bij een ‘Afrikaans’ gezin in huis wonen is dat je wat culturele dingetjes mee krijgt. Op het menu stond bijna iedere avond pap: substantie van maïsmeel gemengd met water. Dat wordt geserveerd met tomatensaus en vlees. Daarnaast heb ik koeienmaag kunnen eten en natuurlijk de mopane worms.
Verder was het een welkome afwisseling om even samen te wonen met vier mensen in plaats van 20 zoals in het hostel. Nadeel is wel weer dat ik de afgelopen weken geen andere vrijwilligers had om ervaringen mee uit te wisselen. Maar ja, je kunt nou eenmaal niet alles hebben!

Verder in de weekenden wat van Johannesburg en omgeving kunnen zien. Het eerste weekend ben ik bij het Nelson Mandela Huis geweest. Dit is het huis in Soweto waar Nelson Mandela met zijn 1e en 2e vrouw jaren gewoond heeft. Vorige week zaterdag een fietstour door Alexandra gehad. Alexandra is het oudste township van Johannesburg. Ook hier kwam het verschil tussen rijk en arm erg duidelijk naar voren. Erg indrukwekkend moet ik zeggen.

Morgen (maandag) ochtend word ik opgehaald om naar mijn volgende project te gaan. De afgelopen twee weken zijn voorbij gevlogen en erg jammer dat mijn tijd er hier al weer op zit, maar vind het ook wel leuk om de kans te krijgen meerdere projecten te zien. Vanaf morgen zal ik werkzaam zijn voor de organisatie JAM SA. Een organisatie die voedingsstoffen levert aan verschillende scholen en daycare centra hier in de omgeving. Nog geen idee wat voor werkzaamheden ik daar precies moet gaan doen, maar dat gaan we morgen vast te horen krijgen.
Met mijn project verandert ook mijn verblijfplaats. Als het goed is heb ik de komende weken mijn eigen appartement achtig iets. Ik ben benieuwd!

  • 31 Augustus 2014 - 19:47

    Bart:

    Hoi Ynske!

    Goed verhaal weer en leuk om zo veel foto's te zien!

    Gr. Bart

  • 31 Augustus 2014 - 20:08

    Manon:

    Blijft heel erg leuk om te lezen Yns!! Je hebt het naar je zin zo te horen ;-)

  • 01 September 2014 - 15:38

    Opa En Oma:

    Geweldig! Wat weer een verhaal! Fijn om zo op de hoogte te blijven van jouw excursie. Bedankt voor je verhaal en vooral ook te foto's .
    Een hartelijke groet van je oma en opa

  • 02 September 2014 - 17:47

    Papa En Mama:

    Hoi Ynske. Zojuist jouw mooie verhaal gelezen. Veel succes bij de volgende klus.Groet van ons vanuit een mooi Italie.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ynske

Actief sinds 17 Maart 2014
Verslag gelezen: 188
Totaal aantal bezoekers 5367

Voorgaande reizen:

13 Mei 2014 - 14 November 2014

Tanzania & Zuid-Afrika

Landen bezocht: