Schoenen, schoenen & Schilderen - Reisverslag uit Honeydew, Zuid-Afrika van Ynske Kranenburg - WaarBenJij.nu Schoenen, schoenen & Schilderen - Reisverslag uit Honeydew, Zuid-Afrika van Ynske Kranenburg - WaarBenJij.nu

Schoenen, schoenen & Schilderen

Door: Ynske

Blijf op de hoogte en volg Ynske

14 September 2014 | Zuid-Afrika, Honeydew

Daar zijn we weer met een nieuwe update vanuit Zuid Afrika. Sinds de laatste update ben ik weer een boel ervaringen rijker en zijn er wel wat dingetjes verandert.

Maandag 1 september ben ik van verblijf en project verandert. Ik ben momenteel werkzaam voor JAM South Africa (Joint Aid Management) en verblijf ik op de basis van deze organisatie. Heb hier mijn eigen appartementje, wat na 3,5 maand samenleven met ‘vreemde’ mensen wel even een verademing is moet ik eerlijk zeggen.
JAM is een organisatie die op verschillende manieren ondersteuning bied aan scholen en dagcentra in Afrika. JAM international is de overkoepelende organisatie, daarnaast zijn er afdelingen, als JAM South Africa, die direct ondersteuning bieden in de desbetreffende landen. Niet alleen heeft JAM kantoren in Afrika, maar ook op andere plekken in de wereld (bijv. Zwitserland, Duitsland, Amerika). Vanuit deze kantoren wordt er vooral gezocht naar partners sponsoren voor programma’s in Afrika. Daarnaast is het via deze kantoren mogelijk om een make-over project van een week te doen.
JAM biedt op verschillende manieren ondersteuning. Hun doel is om Afrika te helpen zichzelf te helpen. Hiervoor hebben ze een voedingsprogramma, een Agricultural program en een programma voor water en sanitaire voorzieningen. Op deze manier proberen ze de leef en leer omstandigheden te verbeteren waardoor mensen in Afrika betere toekomstmogelijkheden hebben.
De afgelopen twee weken hebben voor mij vooral in het teken gestaan van schoenen. Een bekend schoenenmerk uit Amerika heeft 60.000 paar schoenen gedoneerd aan JAM SA. Voor elk paar schoenen dat zij verkopen, doneren ze één paar. Deze schoenen staan hier op de basis opgeslagen in een container en moeten nu allemaal verpakt worden aan de hand van lijsten met schoenmaten per centrum. De afgelopen week heb ik, samen met Fiona (vrijwilligster uit Duitsland) iedere ochtend duizenden schoenen staan tellen, inpakken en we zijn twee dagen mee geweest met het afleveren op de verschillende plekken.
De eerste week van mijn periode hier was er ook een groep vrijwilligers uit Zwitserland. Zij waren hier voor een make-over van een crèche in Palm Springs. Er was een compleet nieuw gebouw uit de grond gestampt welke volledig geschilderd moest worden. Daarnaast is ook het speelterrein om het gebouw heen onder handen genomen.
De werkzaamheden van de afgelopen weken zijn een groot verschil met de werkzaamheden van de maanden hiervoor. Het leuke aan deze werkzaamheden is dat je gelijk ‘resultaat’ ziet. Bij de make-over zie je de crèche dagelijks veranderen en opknappen. Bij het uitdelen van de schoenen zie je mama’s en kinderen erg dankbaar zijn. Voor sommige van deze kinderen is het paar schoenen dat ze krijgen het eerste paar schoenen in hun leven dat ze hebben. Erg mooi om te zien hoe dankbaar kinderen hier zijn met het kleinste gebaar.

Naast al deze werkzaamheden is er natuurlijk ook tijd voor ontspanning en culturele ervaringen. Vorig weekend ben ik aanwezig geweest op een Lobola feestje. Traditie in sommige culturen hier is dat de bruidegom de ouders van zijn bruid moet betalen om met haar te mogen trouwen, dit noemen ze Lobola. Om de bruidegom welkom te hete in de familie van de bruid wordt er een feest gegeven voor hem. Dit gaat gepaard met het slachten van een schaap/geit, het brouwen van bier en een weekend lang dronken zijn. Vooral dat laatste is voor de meeste mannen een aangename bijkomstigheid van de gelegenheid. Het buurmeisje van de familie waar ik de eerste twee weken verbleef is pas verloofd, dus zij hadden vorig weekend een Lobola feestje dat ik bij mocht wonen. Vrijdag getuige geweest van het hele proces van het slachten van het schaap. En zaterdag verder feesten en uiteraard het vlees van het geslachte schaap gegeten. Van het slachten van het schaap heb ik uiteraard foto’s, mochten er geïnteresseerde zijn dan hoor ik het wel en zal ik ze laten zien als ik terug ben. Ik wil alleen niet op mijn geweten hebben dat er iemand slapeloze nachten heeft, dus zal ik ze niet bij dit blog uploaden.
Gisteren ben ik samen met Fiona naar Lesedi Cultural Village geweest. Een ‘dorp’ waar ze vier ‘dorpjes’ nagebouwd hebben in de traditie van 4 van de culturen van Zuid Afrika. Hier krijg je een kijkje in de verschillende culturen die Zuid Afrika rijk is. Daarnaast was er een dansshow met traditionele dansen en als afsluiting een lunch. In het kader van je moet alles een keer geprobeerd hebben in je leven, heb ik hier krokodillen en struisvogel vlees gegeten. Weer een ervaring rijker.
Vandaag naar een Lionpark hier in de buurt geweest. Ik geloof dat ik hier de liefde van mijn leven ontmoet heb. Er was de gelegenheid om lioncubs te aaien en met ze op de foto te gaan. Zo ongelofelijk schattig! Ik heb een poging gedaan om er eentje te ontvoeren, maar dit werd niet echt gewaardeerd. Helaas.

De komende week staat er weer een make-over op het programma. De week daarna zal weer in het teken staan van het verspreiden van de schoenen die we de afgelopen week ingepakt hebben. Voor daarna is het nog even de vraag waar ik werkzaam zal zijn. In principe was het plan om 3 à 4 weken werkzaam te zijn voor JAM en daarna naar een weeshuis te gaan. Het weeshuis heeft momenteel echter een grote groep vrijwilligers vanuit Spanje, dus dit gaat waarschijnlijk niet door. We moeten nog even kijken of er een ander project is, of dat mijn verblijf bij JAM verlengd wordt. Meer informatie hierover volgt de volgende keer.

  • 14 September 2014 - 20:47

    Bart:

    pffiew, je bent gelukkig op een Lobola feestje geweest. Ik dacht even dat je op een 'Ebola feestje' was... :).
    Sommige foto's lijken overigens zo uit Oekraine te komen ;), weer schooltjes op aan het knappen.
    Veel succes komende week met schoen uitzoeken!
    Gr Bart

  • 15 September 2014 - 11:29

    Mama:

    Vrolijke kleuren!
    Leuk om te zien waar je nu woont.
    En ging het over het ontvoeren van een leeuwtje, of om dat schattige kindje op je arm.....;).....?
    Veel plezier de komende weken nog.
    mama

  • 15 September 2014 - 20:17

    Ynske Van Kranenburg:

    Haha! Ik was eigenlijk van plan om zonder 'enge' ziektes thuis te komen over een paar maanden :)!
    Het opknappen van de centra is inderdaad een beetje te vergelijken met het project in World Servants.
    Uuuhhmm.. In het verhaal ging het over het ontvoeren van het super schattige leeuwtje. Maar moet heel eerlijk zeggen dat ik ook al een aantal keer overwogen heb om één van de kindjes in mijn tas te stoppen. Het kindje op mijn arm op de groepsfoto was één van de 'slachtoffers'..

  • 15 September 2014 - 20:57

    Oma En Opa:

    Leuk om weer helemaal op de hoogte te zijn van wat je doet en beleeft in Z.Afrika. Hier alles o.k. We kijken uit naar het volgende verslag.

    Liefs van oma en opa

  • 22 September 2014 - 19:53

    Fien:

    Hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag en een fijne dag
    leuk om de foto's te bekijken kunnen we zien waar je mee bezig ben
    groetjes Anton en Fien

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ynske

Actief sinds 17 Maart 2014
Verslag gelezen: 218
Totaal aantal bezoekers 5373

Voorgaande reizen:

13 Mei 2014 - 14 November 2014

Tanzania & Zuid-Afrika

Landen bezocht: